MARIN - Maritime Research Institute Netherlands

Het optimaliseren van scheepsvormen heeft jarenlang onbetaalbaar geleken voor de binnenvaart. Maar daar is nu verandering in gekomen. Speciaal voor de binnenvaart heeft MARIN een CFD-pakket ontwikkeld dat kwaliteit garandeert en qua prijs zal aanspreken.


De Semper Fi is het eerste schip dat met dit CFD-pakket speciaal voor de binnenvaart is geoptimaliseerd. Geavanceerde CFD software, die al jaren lang wordt gebruikt in de zee vaart, is ingezet voor het optimaliseren van het brandstof verbruik van de Semper Fi.


De romp is geoptimaliseerd voor de gemiddelde service conditie van het schip, de gemiddelde waterdiepte is dan ook meegenomen in de optimalisatie. De Semper Fi is nu nog een van de weinige binnenvaart schepen waarvan de romp is geoptimaliseerd en als energiezuinig bestempeld kan worden.

RAPID & de Semper Fi

MARIN’s CFD software RAPID is gebruikt om het golfpatroon en de drukken op de romp uit te rekenen. De figuren geven de resultaten van een berekening weer. Het golfpatroon is uitgerekend en de drukverdeling op de romp.


Berekende drukverdeling over de romp van de Semper Fi, bij een snelheid van 15.4 km/h, diepgang van 2.75 m en waterdiepte van 4.75 m.

Berekende drukverdeling over de romp van de Semper Fi, bij een snelheid van 15.4 km/h, diepgang van 2.75 m en waterdiepte van 4.75 m.

Berekende golfpatroon van de Semper Fi, bij een snelheid van 15.4 km/h, diepgang van 2.75 m en waterdiepte van 4.75 m.

Berekende golfpatroon van de Semper Fi, bij een snelheid van 15.4 km/h, diepgang van 2.75 m en waterdiepte van 4.75 m.

 

Berekende stroomsnelheden langs het halve schip